STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...

STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...
Informace o knížkách

čtvrtek 29. listopadu 2012

HLASY A HLÁSKY Z REKLAMNÍ HLÁŠKY


            A je tu zase. Vtíravý dětský hlásek, který mě přesvědčuje, že když energii, tak od ABC. Včera mi jiný vysvětlil, kam správný taťka bere auto do servisu. Někdy dětské hlásky zasahují i do rozprav o tom, kde si „nejlépe“ vypůjčit peníze, k tomu, co dělat není-li to se splátkami posléze až tak růžové, se už nevyjadřují… ani hlásky dospělé, ani ty dětské…
            Často na mě takhle hovoří v autě, protože jinde jim prostor nedávám. Ne, netrpím halucinacemi ani průvodními znaky počínající schizofrenie. Jen jsem si pustila místo CD rádio. Obecně nejsem velkým fanouškem reklam. Chápu, že zboží je třeba prodávat, uznávám, že jsou mezi nimi vtipné nebo roztomilé kousky, ale není to odvětví, které by mě zajímalo. Přežiju je v rádiu mezi písničkami, přetrpím bloky v průběhu filmu a za chvíli bych si nevzpomněla, co se mě to kdo vlastně snažil vnutit.
            S jednou výjimkou. Když mi z reklam přemoudřelými hlásky radí malé děti. Chápu, že v reklamě na pleny přebalují miminko. Přijde mi logické, že nad panenkou se rozplývá malá holčička a ne vousatý, břichatý padesátník. Dokonce snesu i pohled na idylickou rodinku snídající sušenky, které dodají energii na celý den nebo alespoň do oběda.
            Nesnesu ale, když někdo využívá malé děti k reklamě na produkty, o kterých nic nevědí, kterým nerozumí a v reálném životě by je nikdy nenapadlo se o ně zajímat. Děti mám tři, mají hodně kamarádů a známých, dá se tedy říct, že dětí nejen vlastních potkávám dnes a denně poměrně dost. Všechny v rozpětí 5 – 11 let. Nikdy v rozhovoru nezabrousily na to, s kterou společností je výhodnější odebírat plyn, a s kterou elektrický proud, o autoservisech vědí, že existují, že se do nich jezdí a proč, ale houby řeší, jestli by měl taťka jezdit k panu X nebo k panu Y.  A ne, nediskutují ani o splátkách, půjčkách a leasingu…
            Proč vůbec mají děti rozdávat rady v podobně zaměřených reklamách? Protože jsou roztomilé? Přesvědčí mě, jako matku, cizí sladký brouček, abych tomu svému vytápěla hnízdo elektřinou od ABC? V mém případě rozhodně těžko. Možná proto, že se nemůžu zbavit pocitu, že za tím vším je ještě jiný cíl. Podle mě mnohem horší. A to ten, že dětem, které před televizí sedí se prostřednictvím dětí, které v těchto reklamách vystupují – a obzvlášť v těch na různé půjčky, splátky a leasingy – se zafixovává určitý model myšlení.
            Pána v saku poslouchat nebudou, ten je nudný. Na reklamu se stejně starým dítětem se podívají přece jen s větším zaujetím. A už od mala tak odevšad slyší, jak je snadné všechno mít, když je tak snadné si na cokoli půjčit… I malé dítě je možný budoucí klient, tak proč si ho nezpracovat opravdu téměř od kolébky.
            Možná jsem paranoidní, ale tenhle pocit mi vadí. Jako každé zneužívání. A bránit se není snadné. Vím, každé rádio a každá televize mají vypínač, ale ty hlásky se stejně vždycky někudy vetřou. Bohužel… A tak nezbývá, než těm malým, kteří také někdy naslouchají nebo koukají, vysvětlovat, že ne všechno, co se v reklamě tak hezky třpytí, je vždycky zlato… 

Zdroj fotografie: theexpgroup.com

2 komentáře:

  1. Naprosty souhlas, nekdy si taky rikam, ze mam divne dite, kdyz se mne jeste neoptalo, odkud bereme elektrinu :)))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě hůř bude, až si s kamarádkami začne povídat o výši splátek a o tom, kde si půjčit více a lépe :-)

      Vymazat