STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...

STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...
Informace o knížkách

úterý 20. listopadu 2012

LABUŤ


            Jako úplně malá jsem snila o tom, že se stanu baletkou. Úsměvný sen u někoho, kdo se netrefí ani do rytmu valčíku a polka pro něj znamená už přímé ohrožení na zdraví. Ovšem představa, jak se vznáším v klasické baletní sukénce a špičkách, byla nesporně lákavá. Časem jsem samozřejmě zjistila, že sen zůstane snem, ale balet jako takový jsem sledovat nepřestala. Rozhodně to bylo bezpečnější jak pro mě, tak pro případné diváky.
            Když už jsem balet sledovala, nemohla jsem v průběhu let nenarazit na její jméno. Maja Plisecká (nebo Plisetská, oba přepisy se běžně používají). Snad všeobecně uznávaná jako největší baletka dvacátého století. A také živoucí důkaz, že ne každá tanečnice má krátký profesní život.

Zdroj fotografie: scena.cz, Maja Plisecká

            Dnes slaví 87. narozeniny. Do tanečního důchodu odešla v 65 letech, ale ještě dalších sedm či osm si na jeviště pravidelně „odskakovala“, k sedmdesátinám si jako dárek odtančila premiéru baletu Ave Maya. O rok později ji její obdivovatelé mohli v Čechách vidět v její nejslavnější roli Umírající labutě.
            Když se 20. listopadu 1925 narodila v Moskvě rodičům židovského původu, nebyl to úplně ten nejlepší životní los. Její otec v té době sice pracoval pro režim, byl dokonce generálním konzulem v Norsku, kde rodina od roku 1932 žila, ale idyla skončila za velkých stalinských čistek 30. dubna 1938. Otec byl zatčen a popraven za protistátní činnost. Matku, herečku éry němého filmu, poslal režim do Kazachstánu. Do Akmolinského tábora určeného pro ženy zrádců vlasti.  Nebýt tety Sulamif Messererové skončila by Maja sama v dětském domově. Pravděpodobně by se vyučila, šla pracovat do továrny, smývala „viny otců“… Teta-baletka se jí ale ujala a před podobným osudem ji ochránila.

Zdroj fotografie: wikipedia.org, Rachil Messerer, matka MP

Zdroj fotografie: edenhell.net, Sulamif Messerer, teta MP

            Teta rychle odhalila neteřino pohybové nadání a v roce 1943 Maja ukončila Moskevskou choreografickou konzervatoř. Její talent nemohl popřít nikdo. Hned po studiu se tak stala členkou Velkého divadla v Moskvě. Po několika letech převzala po tehdejší slavné baletce Galině Ulanově titul „primabalerina assoluta“.
            Pomalu překonávala stigma dcery vlastizrádce, některé role přicházely možná pomaleji než by bývaly mohly, ale nikdo nemohl popřít její talent, skvělou techniku, ohromující výšku skoků ani oblibu u publika, které přitahovala její krása i charisma. V cizině vystupovala poprvé v roce 1947 v Praze, potom nedostávala povolení. Znovu se do ciziny podívala až v roce 1959 a to na přímou přímluvu Nikity Chruščova. Po obrovském úspěchu už začalo hostování na zahraničních scénách tvořit běžnou součást jejího života.

Zdroj fotografie: mediacentras.penki.it, Maja v letu

            V roce 1958 se provdala za skladatele Rodiona Ščedrina a začalo se jí dařit i v osobním životě. Všímat si jí začal i film, takže si zahrála roli kněžny Twerské ve filmu Anna Karenina. A stejná postava ji přivedla i k choreografii. V roce 1971 byla podepsaná jako choreografka – a tančila i hlavní roli – pod stejnojmenným baletem, ke kterému hudbu složil její muž. Od osmdesátých let začala i s mužem trávit hodně času mimo Sovětský svaz. A stále víc se věnovala (a vlastně stále věnuje) choreografii a výuce tance.
            Za celý svůj profesní život posbírala desítky ocenění, jak ve své vlasti, tak všude po světě od Spojených států po Japonsko.
            Tančila snad všechny největší role, které baletní svět nabízí, ale k jedné má vztah zcela mimořádný. Je to role Umírající labutě na hudbu Camilla Saint-Saenze a v choreografii Michaela Fokina. Podle svých vlastních slov často sledovala labutě na vodě, aby její pohyb byl co možná nejvěrnější a co nejpřesněji tyto ušlechtilé tvory charakterizoval. Umírající labuť byla také rolí, s kterou se na scéně objevovala ještě dlouho po svém oficiálním odchodu do „důchodu“.
            Aktivní je i nyní, vysokému věku navzdory, a tak není výjimkou narazit na představení, pod kterým je tato výjimečná žena podepsána jako choreografka.
           Na závěr malá ukázka jejího uměni. Jak jinak než právě Umírající labuť.

Zdroj videa: youtube.com

Žádné komentáře:

Okomentovat