STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...

STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...
Informace o knížkách

pondělí 14. ledna 2013

A NEPŘEŽIL ANI JEDEN


      Když Victorien Sardou napsal své drama La Tosca, určitě si přál, aby se stalo, moderní mluvou řečeno, hitem. Při pařížské premiéře v roce 1887 roli hlavní hrdinky hrála obdivovaná Sarah Bernhardtová, všechno tedy nahrávalo tomu, aby drama velké lásky i zrady nastoupilo cestu za slávou. Hra opravdu úspěch měla, ale do historie se mnohem trvaleji zapsala opera, jejíž libreto podle Sardouovi hry napsali Luigi Illica a Giuseppe Giacosa. Hudbu Giacomo Puccini.
      Premiéru měla opera 14. ledna 1900 v Římě, pod taktovkou Leopolda Mugnoneho. Česká premiéra na sebe dala čekat tři roky, takže letos, přesně 21. listopadu, Tosca na našich jevištích oslaví už 110 let, po celou tuto dobu se uvádí prakticky nepřetržitě.
      Tosca je opera velmi dramatická a to do té míry, že se řadí mezi několik málo oper, v kterých žádná z hlavních postav nepřežije. Obvykle se alespoň jeden z hlavních hrdinů dočká závěrečných tónů živ a relativně zdráv, aby mohl oplakat mrtvé, v Tosce nikoli. Hlavní hrdinka končí svůj život skokem z Andělského hradu, Cavaradossi i Scarpia jsou už nějakou chvíli mrtví, a nad krasavicí tak může zaplakat pouze orchestr. Opeře to ale evidentně na divácké přitažlivosti nijak neubírá.
      Tosca navíc svádí i ke zvláštním jevištním zpracováním. Tu ji někdo zmodernizuje, onde jiný nechá vystavět téměř přesnou kopii Andělského hradu. Zcela výjimečné bylo ale televizní zpracování z roku 1992, kdy se natáčelo přímo na místech, kde se děj odehrává, vše se přenášelo v přímém přenosu a navíc přenos časově odpovídal rozvržení libreta – tedy kostel ve dne, Villa Farnese večer a Andělský hrad za rozbřesku. Kdo nechtěl o nic přijít, musel opravdu poctivě hlídat hodinky. Pravda ale je, že výsledek byl zajímavý a za námahu stál.

Zdroj fotografie: benfica.cz, Andělský hrad v Římě

      A závěrem? Snad jen drobná ukázka z opery.   

Zdroj videa: youtube.com, José Carreras, Montserrat Caballé, dir. Colin Davis, Paris 1979

Žádné komentáře:

Okomentovat