STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...

STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...
Informace o knížkách

pondělí 8. dubna 2013

RAMBO NEBO FARMÁŘ?


      Ve čtvrtek jsem se od jedné známé, takové té „od vidění“, ale s tendencí rozebrat vás a váš život do nejmenších podrobností, dozvěděla, že se nezajímám o to, jak žijí normální lidé okolo mne. Z čeho tak usoudila? Mezi řečí jsem zmínila, že se večer hodlám podívat na Primě Cool na Ramba IV J. Prý proč? Inu… nějak jsem tušila, že večer budu mít všeho po krk a u podobného filmu prostě a jednoduše vypnu. Tak prostě proto. Následně jsem se dozvěděla výše citované.

      Dotázala jsem se tedy, co bude sledovat ona… v očekávání, že mi sdělí takový titul, kterému prostě neodolám a plány zcela změním. Pravila, že ona bude sledovat taktéž Primu, ovšem Family a farmáře, který hledá ženu… Každý koho zná, to sleduje, dozví se, jak lidé doopravdy žijí a navíc je to teda „in“.

      Svoje večerní plány jsem nezměnila. Uznávám, Rambo není ani Hamlet ani hluboká sociologická studie. Nikdy nebyl a nikdy nebude, ale budiž mu připočtenu k dobru, že si na nic podobného nikdy ani nehrál. Je to prostě akční film, fikce, která nikdy nepředstírala, že je něčím jiným.

      A přesně to mi vadí na nejroztodivnějších reality show, kterých jsou televize plné. Tváří se, že nabízejí odraz skutečnosti a přitom dovolí vidět jen to, co je v zájmu pořadu, aby divák viděl. Už sama skutečnost, že se někdo do podobného pořadu přihlásí – a je úplně jedno, jestli proto, aby hledal ženu, hodlal přežít na „pustém“ ostrově nebo se jen nechal okukovat diváky na místech, jakými jsou různé uzavřené vily nebo hotely – dotyčného staví mimo normu. Přinejmenším mimo normu běžné dávky exhibicionismu.

      Potom přijde výběr vhodných kandidátů a kandidátek. Projdou ti, kdo jsou příslibem vytváření a vyhledávání vyhrocených situací. Ti, kdo – až dojde na tvrdou realitu reality show – snesou i noční kameru u své postele. V mnoha případech ti, kdo touží především po svých patnácti minutách slávy nebo rovnou vstupu do svébytných vod show businessu vesměs v jeho nejbulvárnější podobě.

      A když už jsou všichni na „placu“, ani pak divák nevidí žádnou realitu. Vidí to, co ho štáb vidět nechá. Konflikty, které jsou často popíchnuté „zvenčí“, sestříhané sekvence, které se z ničeho pokusí vytvořit drama, situace, do kterých by se dotyčný ve skutečnosti, ve své realitě, mnohdy nedostal ani omylem… Málokdy se mluví o tom, že někteří z nich zpětně svůj obraz, který o nich v rámci soutěže vznikl, neunesou a v některých zemích už se otevřeně mluví o tom, že telereality zabíjejí, např. ve Francii už minimálně 2 účastníci různých reality následně spáchali sebevraždu… A nejde jen o problém Francie. I to by měl být důvod k zamyšlení, na co se vlastně díváme.

      Po skončení přenosů si divák ještě chvíli přijde na své. Výherci, ale i ti kontroverznější účastníci (např. jistý Indián z Farmáře, jakái blondýnka z Hotelu Paradise nebo prapodivný rapper snad z téže soutěže atd. atd. atd.) po nějakou dobu plní bulvární tisk. Vyhovuje to oběma stranám, jedni mají o čem psát, o druhých se píše… až do chvíle, kdy dojde na další sezónu nebo na jiný pořad a „sláva“ je najednou tatam.

      Všechno prodáno v balíčku s nápisem „reality“, „skutečnost, realita“. Mnozí to tak opravdu přijímají a v úplném důsledku si tím vnímání reality nechávají značně zkreslovat a překrucovat, mnohdy se snaží i přejímat modely chování, které vidí, napodobovat své „hrdiny“.

      Díky podobným pořadům se do naší reality vtírá a prolíná jiná, uměle vytvořená, ale vydávána za stejně pravou, jako ta pravá. Postupně si začínáme zvykat, že extrémy, konflikty, svého druhu exhibicionismus, nezřídka vulgarita hodná úplně jiných médií a další a další, jsou vlastně normou pro normální lidi. Jak jsem viděla, funguje to… bohužel…

PS: Pokud jde o mne, radši toho Ramba, kdy vím, na co se dívám a můžu si film vyhodnotit sama, než reality show, která mi bude pěkně podprahově a oklikou vnucovat jako realitu něco, co se skutečností má přesně tolik společného, co zmiňovaný akční hrdina.
Zdroj fotografie: 123rf.cz
 

1 komentář:

  1. No, takže zjišťuju, že, dle logiky Tvé známé, se též vůbec, ale vůbec nezajímám o to, jak žijí lidé okolo. Ale to nic ... vůbec mi to v tomto případě nevadí.

    Já mám jako totální vypínák Zoufalé manželky nebo Základní instinkt :-).

    I.

    OdpovědětVymazat