STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...

STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...
Informace o knížkách

pondělí 26. srpna 2013

JAK ZABÍT ŠEDÉ BUŇKY

            Vyvolení jsou zpátky. Jako vždy mírně připomínají starého dobrého Lenina – vyskakují na člověka v kteroukoli denní či noční hodinu doslova odkudkoli. Upoutávky v televizi, články na internetu, profily na sociálních sítích… kdybych nevěděla, o co jde, musela bych si nutně myslet, že se jedná o nějakou významnou událost.
            Intenzita upoutávek na podobné pořady mě ale pravidelně donutí se ptát, proč by mě podobný formát měl vůbec zajímat… Navíc tentokrát s účinkujícími z řady první, u kterých se dá dost úspěšně předpokládat, jak se budou chovat, jak na co reagovat (mmch. těžko si neklást otázku, jestli se do pořadu hlásily tak strašné osoby, že už z nich prostě ani vybírat nešlo…), kdy se budou hádat a kdy upadat do depresí.
            Odhadnutelné je to i u ostatních, protože modelů mnoho na výběr není: hádky, filosofické debaty o nesmrtelnosti chrousta, tu někdo ukáže zadek, jiná prsa, někdo obojí, všichni hromadně se pustí do jednoho neoblíbeného, někdo si popláče, aby ukázal, jak je citlivý… A všichni do jednoho nás (stejně jako v první řadě, na kterou jsme se alespoň občas určitě podívali všichni) sem tam ujistí, že to dělají pro NÁROD, aby ten národ viděl dobrou show.
            Nevím, jak národ, ale já osobně si dobrou show představuji jinak. Rozhodně ne jako sledování pečlivě vybraných excentriků, kteří podlehli slavomamu a jsou přesvědčení, že jsou skutečně něčím výjimeční a vyvolení (navíc je úplně jedno, jestli si pustím české Vyvolené nebo filipínské, protože výběr bude naprosto stejný…)… a přitom nedávají nikomu nic. Nejsou v pravém slova smyslu ani tou psychologickou sondou… Nabízejí jediné – hádky, vesměs slaboduché debaty a plnění úkolů, které bych očekávala, že pobaví páťáky na škole v přírodě.

            Ne, nečekám, že televize budou naveliko vzdělávat. Ale pořád ještě očekávám, že by mohly alespoň doopravdy bavit. Pořady, u kterých zapojím alespoň pár šedých buněk, ne pořady, u kterých jich ještě několik umrtvím. Zatím se televizím úspěšně daří diváky na podobné pořady zvykat čím dál víc (stačí projet podzimní vysílací schéma, s čestnými výjimkami u ČT, ale u té je to skoro povinnost), je to škoda… pro diváky i pro samotné televize, které si vychovávají spotřebitele, kteří časem o nic lepšího skutečně stát nebudou.

PS: Budoucí VIP a osobnost: http://www.vyvoleni-2013.cz/vyvoleni-2013-nikol-se-vymocila-na-koberec-vedle-postele-video/ Kdo má odvahu, může i kliknout.

Zdroj fotografie: lidovky.cz

19 komentářů:

  1. Tak to je návrat do reality, přímo do reality show. Ještě jsem se nestihla zaklimatizovat a už jsem dostala ťafku v podobě Vlaďka a nějaké močící slečny. Na první řadu jsem občas koukla, zajímalo mne, cože to je. Stačilo mi pár dílů a další řady jsem už ignorovala. Vůbec netuším, kdo je kdo (pravda, ještě mne zastihl Zvěřina z Václaváků, co kamsi přijel na motorce, ale to jen díky tomu, že ten se prostě přehlídnout nedal), víc nevím. ŽE se zase chystá další řada jsem zaregistrovala, ale to je tak všechno, co hodlám pojmout. Že Vyvolené dávají, pročež televizi Prima opravdu zapínat nebudu, pokud tam poběží tahle hrůza.
    Jako, opravdu na to někdo, kdo je při smyslech, kouká? Tomu nemůžu věřit.
    A k čemu to je? Že televize vyrobí nějakou pseudocelebritu, která dokázala v životě jen to, že se v opilosti vymočila na koberec? FAKT těch lidí zase bude plný internet a televize? Opravdu jsme na tom takhle špatně?

    OdpovědětVymazat
  2. Nechápu tyto "reality show", a děsí mě to, že její účastníci se stávájí -"hvězdami" médií.

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem tak špatný TV divák, že mi tohle skoro uniklo. Představa je to tedy ovšem hrozná.
    Ale asi na to národ kouká, jinak by to soukromá TV do programu nezařadila. Smutné zjištění. Chápu, že všichni nebudou sledovat Vojnu a mír v původním znění, ale tohle nějak neumím uchopit.
    To je jak s Bleskem- všichni nadávají na to, jaké se tam píší kraviny a hrůzy, ale stejně ho nakonec vždycky koupí dost lidí na to, aby prosperoval- velmi dobře prosperoval :-((
    Prostě lidi chtějí bulvár, nahlížet do soukromí cizích- a asi si tak dělat dobře-jakože u nich doma to tak není... a nebo hledají vzory, které by ev. mohli napodobit??? těžko říct. Nějaké kouzlo tyto pořady mít musejí ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wlčice, proboha!!! Jestli někdo začne napodobovat tu opilou slečnu močící na koberec, páč není schopná se doplazit na záchod, tak to jsme na tom fakt dost zle. Kam to posunulo hranice vkusu? Když pominu Vladka, tak tohle teda pro mne bylo dost děsivé zjištění. Co bude dál? Budou si kálet do vlastních postelí? Nebo co může tohle ještě předstihnout? A ono to běhá internetem a asi to někde bylo online a bude se to probírat .... TOHLE???? :O

      Vymazat
    2. Já jsem právě dost zvědavá, nakolik se to Primě vyplatí, protože co jsem sledovala čísla, tak zatím nic moc (a poslední řada byla víceméně propadák, druhá slabší průměr, nejlépe si vedla první, protože to byla novinka). Proto mě docela překvapuje, že se s tím Prima vrátila a "nasazování" soutěžících z první, nejsledovanější, řady je evidentně hra o sledovanost, protože ta minulá a současná rozhodně nemůže soukromou televizi uspokojit (proto taky NOVA nezopakovala propadák z Big Brotherem). A odtud bych se dostala k pěkným konspiračním teoriím o cíleném "blbnutí" lidí :D

      Vymazat
    3. Řekla bych, že přesně. Na tu první řadu jsem byla sem tam zvyklá juknout, právě proto, že jsem nevěděla, co to je. Jakmile jsem to zjistila, seznala jsem, že tohle není typ pořadu pro mne. Jak píše Wlčice, nemusím mít denně Vojnu a mír v původním znění bez titulků, ale návrat tohohle pořadu posunul hranici televizní zábavy hodně dolů. Čísla nesleduju, vyčkám, ale rozhodně na ně časem kouknu, protože bych vážně chtěla vědět, jak na tom jsme. Jestli opravdu budou lidi houfně sledovat tenhle pokles vkusu, nad kterým se mi vážně chce blinkat, nebo Prima propadne. Vůbec nechápu, proč to spustili. Nevím, ale měla jsem dojem, že Prima měla vcelku dobrou sledovanost poslední dobou.

      Vymazat
    4. Prima měla dobrou sledovanost u Cest domů, jinak většina jarního schématu nic moc. A Zoom a Cool sice docela dobré, ale pořád Family by měla být tahoun. Proto mě překvapilo, že vyjeli s pořadem, u kterého se u poslední řady urychloval konec. Ale třeba je nostalgie po Vladkovi opravdu taková, že to sledovanost vytáhne nahoru. Radši bych, aby ne :D, pro diváky by to určitě byla lepší vizitka :D

      Vymazat
    5. Nostalgie po Vladkovi? No, výborně. Já nevím, ale asi se pohybuju v divné společnosti. Zatím jsem totiž nepotkala nikoho, kdo by touto reality show žil. Vysvětlit si to umím jedině tak, že programoví ředitelé Primy žijí někde jinde, než já. Lidi mají u televizních pořadů rozdílný vkus, ale zatím se mi nepovedlo potkat nikoho, kdo by pronesl: Škoda, že už nedávají Vyvolené, na to bych se zase s chutí kouknul.

      Vymazat
    6. Osobně také nikoho, kdo by tesknil po komkoli z prvních VV neznám, ale kdybych měla rozhodnout o znovunasazení pořadu a o tom, že vilu obydlím pár lidmi z první řady, tak budu vycházet z předpokladu, že někoho ti lidé zajímají a rád je uvidí znovu. Teď jde o to, nakolik by šlo o můj předpoklad na základě sledovanosti první řady a nakolik bych to měla podložené nějakým aktuálním průzkumem v cílové skupině. Což ovšem prozradí časem čísla :-)

      Vymazat
    7. Přesně nad tím dumám. Jestli Prima dělala nějaký průzkum, že by lidi rádi zase Vyvolené na obrazovkách nebo střelila od boku, že už zase uběhl nějaký čas a lidi by k tomu rádi sedli. Jestli tedy nasazení je výsledkem důkladného průzkumu (ale potom já fakt nevím, kde se ptali, mě se nikdy nikdo neptá :-))) nebo pouze dedukcí lidí, kteří o programovém schématu rozhodují. Ale tohle se asi nedozvím.

      Moje 85 let stará babička sedí u televize ukovaná celý den, ale ani ona tohle nesleduje. Při zmínce, že to zase budou dávat, protáhla obličej, protože ona právě Primu Family sleduje hodně. Nevím, kam přesedlala, to jsem se neptala. Jsem si jistá, že ona není tou cílovou skupinou, která tohle má podle programových ředitelů sledovat. Ale kdo potom teda? Náctiletí? Který rodič, který je drobet při smyslech, ponechá ratolest u tohohle? Lidi mezi 20 - 30 lety? Tak to, myslím, ani omylem. Ty lidi buď makají a večer mají dost nebo tráví večery po barech. 30 - 40? Myslím, že naše generace má úplně jiné starosti než ubíjet čas pohledem na exhibující individua. 40 - 50? Tam už pomalu patřím taky a troufám si říct, že máme stejné starosti jako předchozí kategorie. 50 - 60? I tady bych viděla, že lidi umí trávit a tráví čas úplně jinak. A důchodci? No, na to, myslím, odpověděla moje babička. Takže já fakt nevím. A těším se, až uvidím, jak tohle dopadne.

      Vymazat
    8. Pokud se nepletu, tak oficiálně je cílovka 15+, ale řekla bych, že se počítá i s nižší, tedy 13 + (tzv. young adult) stejně jako u všech Superstar a Talentů atd., počet rodičů, kteří nechájí děti v pátých či šestých třídách koukat je vyšší než by člověk věřil nebo se mu líbilo (ne na tu noční show, ale vyřazování, volení nově příchozích atp.). Právě tahle skupina je "nejtvárnější" a nejsnáz si na podobné pořady zvyká. Když si vezmu, kolik dětí se dívá na Ordinaci nebo Cesty domů (a to si myslím, že naše škola pořád ještě není ten nejreprezentativnější vzorek), tak nevěřím, že by rodiče nepovolili i tohle. Pak jsou cílovkou ženy 15+. Nakolik to zacílení vyjde je předčasné hodnotit, ale vzhledem k tomu, v kolik hodin to dávají (už ani ne prime time od 20:00 - s výjimkou duelů - ale dřív, tak to hodně nahrává na zásah do nižších cílových skupin. Uvidíme :-). Ad průzkum, tak nějaký se snad dělal, že by jen tak úplně od boku... ovšem možné je všechno :D

      Vymazat
    9. No, potěš koště. Já si nedělala iluze, že by tu televize někdy podporovala vkusnou zábavu, ale jestli je cílovkou 13+, tak to teda předčili mé nejčernější představy. A ano, umím si představit, že pokud průzkum dělali v této věkové kategorii, jistě se dočkali vysokého čísla dožadujícího se této "zábavy". Jen doufám, že moje dítě nebude ve škole úplný mimoň, když mu kouzlo VV zůstane utajeno.

      Vymazat
    10. To ne, průzkum se v téhle skupině určitě nedělá, ta cílovka je 15+, ale díky vysílacímu času to zasahuje i tu nižší cílovku (a dost silně), to je prostě fakt a ví se to. Já obecně nepochybuji, že si to opět diváky najde (tolik jako první řada nejspíš ne), ale pořád mi to nedává odpověď na základní otázku - co by to mně nebo komukoli jinému mělo vlastně dát kromě toho, že si řeknu, že někdo je blbec a jiný exhibicionista :D

      Vymazat
    11. Třeba jak vyčistit koberec poté, co ho v opilosti pomočíš?

      Vymazat
  4. Když už byla řeč o číslech, tak tady nějaká aktuální:
    http://www.digizone.cz/clanky/vyvoleni-nemeli-proti-ordinaci-sanci-nova-s-podilem-40-63-u-divaku-od-15-do-54-let/

    OdpovědětVymazat
  5. Tak teď mi spadla brada a budu to muset nějak vstřebat - to se fakt takhle malý děti koukaj večer běžně na televizi? Asi žiju ve svym světě...
    Pimpa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel a není jich málo. Ordinace, Cesty domů, ČS má Talent atd., často i třeťáci. Pro mě nepředstavitelné i z toho důvodu, že by děti ráno byly k neprobrání.

      Vymazat
    2. Fakt nechápu, ani teď po ránu...
      Když opominu, jaký to jsou vesměs krávoviny, tak právě nevyspání je úplně strašný. Ono občas stačí, že se jim nechce spát a kecaj, ale mají zhasnuto a zlá matka na ně několikrát buší, aby sklaply :)).
      Nechci to pojímat nějak intelektuálně, ale mě samotnou většina televizních pořadů strašně nebaví a prostě si nedovedu představit, že bych na to vlastní děti nechala civět... Na jedno jsem ale pyšná - všechny mají rády a ochotně koukají na dokumenty. Za to jsem ráda, pamatuju, že mě to v jejich věku opravdu nezajímalo :)).
      Pimpa

      Vymazat
    3. U nás se mezi oblíbené pořady řadí Objektiv. Ten já mám ráda už hodně dlouho a jsem ráda, že nedělní dopoledne u něj už trávíme spolu :-).

      Vymazat