STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...

STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...
Informace o knížkách

pondělí 28. října 2013

ČESKÉ STOLETÍ A TGM

Na nový seriál ČT České století jsem se těšila a byla jsem upřímně zvědavá, jak se s tímhle, nepochybně skvělým nápadem, tvůrci popasují. Dokonce jsem si plánovala, že nejstarší, dvanáctiletá dcera se bude dívat také (když už jí všechny ty Ordinace, Počátky a Gymply tak nějak bojkotuji).
První díl seriálu věnovaný TGM mne pár věcmi potěšil, jinými poněkud otrávil. Co mne tedy potěšilo a naopak? Rozhodně mě potěšily herecké výkony, minimálně Martin Huba v titulní roli a Miroslav Donutil (v roli britského politika a Masarykova odpůrce Davida Lloyda George) a Igor Bareš (v roli Františka Thuna). Hráli skvěle, Martin Huba se vyvaroval přehrávání a pózování, ke kterému postavy, které už v rámci dějin vnímáme jako zkamenělé symboly, svádějí. Přesto mohli jen těžko udělat něco s tím, že jako celek byl scénář spíš rozhlas než televize – dlouhé, dlouhé, dlouhé monology a akce málo.
Mezi to, co mne potěšilo, patří i snaha neukazovat Masaryka jako dokonalého, téměř snad svatého muže. Pohled na něj byl vlastně dost odvážný a běžnému se vymyká, ale bohužel v oné spoustě projevů a umrtvujících diskuzí pánů s kamennými tvářemi, tenhle fakt poněkud zaniká. Cože je rozhodně škoda, ale v televizi prostě nestačí „říct“, je třeba „ukázat“.
Se zmiňovanou „mluvností“ prvního dílu souvisí i to, že historii takto podanou dvanáctileté dítě prostě neocení, byť jinak o ni zájem má. Dítě tedy odešlo, aby se za chvíli vrátilo s tím, že to ještě zkusí. Dialog D.L.George s TGM byl emotivnější než ostatní scény, takže se na chvíli zdálo, že to půjde. Jenže pak to přišlo. Okamžik, který upřímně překvapil i mne.
Britský politik pošle TGM a jeho vize doslova do pryč… zdá se, že teď, teď začne ten pravý boj, vyjednávání, snaha negativní přístup zvrátit… jenže střih a jsme ve vlaku, o tři roky později a v Čechách vítají prezidenta Masaryka… v krojích, s chlebem a solí a za zpěvu Ach, synku, synku…
Kdo neví, co se dělo mezi rokem 1915 a 1918 se to tedy rozhodně nedozvěděl. Kdo to ví, zalitoval, že alespoň něco se na tu obrazovku nedostalo. Dítě se samozřejmě optalo, jak to tedy nakonec dokázali, když s nimi vlastně nikdo spolupracovat nechtěl a samo si odpovědělo, že si to najde v knize… Fajn, pokud přeskakování klíčových okamžiků bude podnětem ke čtení, své plus to mít bude. Osobně se ale obávám, že dost lidí může otrávit, že by po skončení inscenace měli otevřít encyklopedii…
V každém případě zbývá ještě osm dílů Českého století. Osm dílů s tématy, která byla pro osud této země klíčová a jejichž dopad byl cítit dlouho a mnohdy ještě stále je. Věřím, že herecké výkony zůstanou minimálně tak dobré, jako byly v prvním díle. A doufám, že v budoucnosti bude méně rozhlasu a více televize.

Zdroj fotografie: masaryk-nazory.cz


7 komentářů:

  1. Mluvíte mi z duše. Viděla jsem to hodně podobně. Navíc jsem ještě doporučila dětem ve škole,ať se určitě dívají,že konečně pochopí,jak to bylo a že ten cyklus bude úžasný! Jestli mě tedy poslechli,tak nevím,co si o mně teď myslí:-). Je to škoda,promarněná šance...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pořád ještě doufám, že to byla zaškobrtnutí prvního dílu a seriál chytí dech a rytmus. Jinak by to byla skutečně škoda, protože nápad jako takový je bezpochyby skvělý.

      Vymazat
  2. Naprpsto souhlasím se vším, co bylo napsáno. Jen mne ještě napadá-v té změti naprostých šíleností, co se v televizi natáčí a vysílá, je tohle dle pořekadla: mezi slepými jednooký králem.....

    OdpovědětVymazat
  3. Včera jsem u toho prožila jedno velké zklamání. A to jsem se na to tak těšila ....

    OdpovědětVymazat
  4. Proč z toho lidé potřebují mít americký Pearl Harbor nebo Stalingrad? Nač akce ve smyslu vypjatých emocí, hádek, pokudmožno střelby a mrtvol? Ano, seriál má pomalé tempo, ale přináší dost objemné kvantum informací. Maturovala jsem z dějepisu, vím, kde a kdy se odehrávala která konference a projednávané téma, potažmo její výsledek, ale o mnoha jednáních, často v soukromí či za zavřenými dveřmi jsem neměla ani tušení. První díl jsem sledovala s větším napětím, než celé Milénium. A že to není pro děti? Souhlasím. Dvanáctileťákovi bych pustila Dějiny českého udatného národa (mimochodem taky nádherně zpracované) a s Českým stoletím bych počkala, až se sám/a zeptá.
    (článek napsaný samozřejmě pěkně, byť s obsahem částečně nesouhlasím :))

    Kocacko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale já z toho přeci nechci americký krvák. Jen mi to scénáristicky přišlo místy až moc umluvený a ten poslední skok z roku 1915 do 1918 moc rychlý, místo dlouhé scény s vítáním na nádraží se tam klidně mohlo vejít ještě nějaké to zákulisí z přeskočených let. O střelbu a mrtvoly vážně nestojím :D. A Dějiny českého udatného národa už dvanáctileťačka viděla, takže prostě hledám, co jí nabídnout dál. Kromě toho byl to první díl, ona si spousta věcí ještě sedne.
      J.

      Vymazat