STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...

STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...
Informace o knížkách

čtvrtek 24. října 2013

NOTRE DAME V CHARTRES

Po roce 1989 se snažil někam vyjet a poznat nové kraje snad úplně každý. Moje úplně první cesta tehdy vedla autobusem velmi pochybné kvality a spolehlivosti do Lourdes. Cesta sama o sobě by vydala na poměrně dlouhý popis. Vyprávění jak a přes koho jsme se tehdy moji přátelé a já dostali zrovna sem, by bylo ještě delší. Třeba i na tohle vyprávění jednou dojde. Možná i na ně jednou dojde, protože příběh jedné ze sekretářek Jana Masaryka má určitě také co do sebe.
Dnes jsem si ale vzpomněla spíš na cestu zpáteční, kdy jsme se zastavili v Chartres a poprvé jsem viděla na vlastní oči tamní katedrálu Notre Dame. Na rozdíl od té pařížské, která si mě nikdy nijak zvlášť nezískala, snad proto, že je v ní takový provoz turistů, že jsem se tam chvílemi cítila jak na letišti nebo nádraží, mi ta chartreská k srdci přirostla. Je to zvláštní, protože katedrála v Chartres je ještě větší než ta pařížská. Ale překrásné vitráže i zvláštně temný a „těžký“ vnitřek vytvářejí prostředí, které má své ojedinělé kouzlo a alespoň na mě působí dojmem něčeho, co je skutečně věčné…
Katedrála, která musela přežít dva požáry, jeden v roce 1134 a druhý v roce 1194, aby se dočkala své dnešní podoby. Aby se s postupem staletí stala jednou z nejcennějších gotických památek ve Francii.

Po druhém požáru v roce 1194 započala výstavba nové katedrály. Ačkoli se nejprve zdálo, že stavba bude postupovat velmi rychle, nakonec byla definitivně dokončena až o 66 let později a slavnostně vysvěcena právě 24. října 1260 za přítomnosti krále Ludvíka IX.

Zdroj fotografie: dict.space.4goo.net

Zdroj fotografie: studyblue.com

Zdroj fotografie: dreamstime.com

Žádné komentáře:

Okomentovat