STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...

STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...
Informace o knížkách

pátek 28. února 2014

VZNÁŠEJÍCÍ SE KOLOSY

Na výstavu Olbrama Zoubka jsem se chystala dlouho. Tak dlouho, že jsem se bála, že skončí dřív, než budou všechny hvězdy i okolnosti nakloněny tomu, abych se do Jízdárny Pražského hradu vydala. Dneska jsem tedy konečně vyrazila a rozhodně nelituji.
První pohled na sál plný “vznášejících se kolosů” - protože sochy skutečně, navzdory své velikosti a rozhodně i váze, působí dojmem, jako by se až vznášely či pluly nad zemí - je imponující. Vesměs tlumené barvy, tu a tam prosvícené ostrou modří, zářivě zlatou či temně zelenou… Postavy vzpínající se na špičkách, sklánějící se, naklánějící se jedna k druhé… Myslím, že první pohled do sálu pro mne zůstane tím nejsilnějším zážitkem z celé výstavy. Trošku jsem si jej zopakovala ještě díky výhledu z galerie… ptačí perspektiva dodává celému společenství soch zase trochu jiný rozměr…
Jako většina uměleckých děl, také Zoubkovy sochy mají své názvy. Četla jsem je, ale až na několik výjimek - jako např. socha Milady Horákové nebo socha Zoubkovy dcery - jsem je nevnímala jako podstatné nebo svazující. Každá socha totiž jakoby vyprávěla vlastní příběh. Jakoby návštěvníkovi přímo nabízela vytvářet pro ni pokaždé nový svět, vlastní jeho očím a vnímání.

Žádnou výstavu ale nejde slovy vylíčit tak, aby ta nahradila pocity a dojmy, které může zprostředkovat jen přímý kontakt s vystavovanými díly. Výstava Olbrama Zoubka měla končit 2. března 2014, ale byla prodloužena až do 30. března 2014, takže návštěva je stále možná (pro rodiny s dětmi je jistě příjemné, že rodinná vstupenka je 2 dospělí a až 5 dětí, takže ani rodiny “objemnější” nejsou v nevýhodě :-) ). Pro ty, kteří už výstavu nestihnou ani tak, alespoň pár fotografií.






Pohled z galerie

Pohled z galerie

Socha Milady Horákové

Lotova žena










 Zdroj fotografií: autorka blogu







Žádné komentáře:

Okomentovat