STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...

STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...
Informace o knížkách

pondělí 24. března 2014

PROTEKTORÁT? VLASTNĚ SE NIC NEDĚLO.

Obvykle se na blogu k politice a politikům nevyjadřuji, alespoň ne k těm současným ( i když čestné výjimky jsem udělala) a snažím se držet blog v rovině, v které jsem ho vždy mít chtěla - kultura, historie, recenze atd. Ostatně ten, kdo sem chodí, ví… 
Dnes si tuto - negativní - výjimku podle mě zaslouží ministryně spravedlnosti Helena Válková za svůj pokus odsoudit zločiny, ke kterým došlo při poválečném odsunu Němců. Ne snad proto, že by mi z nějakého důvodu vadilo přiznat si, že ke zmiňovaným zločinům došlo, to v žádném případě. Ani za argumentaci, že šlo o reakci na situaci v protektorátu. Ovšem za dodatek, že “v protektorátu se toho zase tolik nedělo”. 
Pokus paní ministryně vyřčené následně zmírnit tím, že to myslela tak, že v Polsku nebo v SSSR se děly horší věci, podle mého nic nevylepšuje a není ani omluvou. Ano, jinde se děly jiné věci, jistě i horší věci… Přesto zmiňovanými několika slovy “odmávnout” utrpení tisíců lidí v době protektorátu není ničím jiným než ukázkou nedostatku úcty k tomu, čím museli projít, za co a proč umírali nebo za velkého strádání přežívali. 
Článků z období druhé světové války jsem na blogu publikovali již několik. Poslední byl tento. Jistě, neodehrál se přímo na území Protektorátu Čechy a Morava, ale v Auschwitzu… je to ovšem příběh českých občanů a ti se do táborové sekce BIIb nějak dostat museli… Mluvíme jen o jednom příběhu z mnoha dalších a dalších… Jen těžko zahrnout je pod slovní spojení “vlastně se nic nedělo”…

Ano, je pěkné uznat vlastní chyby, je dobré umět se za ně omluvit, ale omluva postavená de facto na popření jiných skutečností příliš velkou váhu nemá… Sama jsem zastánkyní žen ve vládě, ale žen, které když promluví, jsou jejich slova přínosem pro ostatní a ne něčím, co vyvolá rozpaky a u mnohých i oprávněné rozhořčení. Možná měla paní ministryně jen špatný den… přesto její výrok patří mezi ty, za které by se mělo z ministerských křesel odcházet…

Zdroj fotografie: pamatnik-terezin.cz

10 komentářů:

  1. Není co dodat, vidím to úplně stejně. Akorát jeden neví, zda se vztekat, plakat či jen nevěřícně žasnout.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se tentokrát čistokrevně naštvala. Protože co je moc, to je moc...

      Vymazat
  2. Tak, vezměme si to kolem a kolem. Ono se vcelku nic nedělo, když nepočítáme transporty do táborů, výslechy gestapa, tresty smrti, šťáry v bytech, stané právo .....

    Ale vážně - taky jsem na to zírala s hubou dokořán a nevěřila, že v dnešní době někdo něco takového veřejně vypustí. Jakkoli připouštím, že poválečný odsun Němců je z hlediska lidskoprávního složitá záležitost, jsem schopná pochopit, že při odtržení Sudet si Češi zabalili svých pět švestiček a museli jít, lze poválečný postup Čechů považovat z tohoto hlediska za legitimní .... Myslím, že ani jedno nebylo správně, ale jsem to schopná pochopit a rozumět tomu, co se v hlavách a duších lidí po válce odehrávalo.

    Ivča

    OdpovědětVymazat
  3. Jindřiško,
    taky jsem zvažovala, že na toto téma napíšu - je to hodně výbušné vyjádření, byť zmírněné omluvou.
    Nějak nevím, jak k tomu přistupovat: chápu asi, že paní ministryně to myslela ve srovnání s jinými zeměmi, které trpěly daleko více a které také ve válce ztratily daleko více svých občanů.
    Nicméně samo o sobě je to opravdu nehorázné vyjádření... jsem z toho opravdu rozpačitá, snažím se na "naší" nové ministryni hledat to lepší.

    Pokud jde o ženy ve vládě - nemám vůbec žádné iluze. Narozdíl od populárního názoru o přínosu žen pro politiku si myslím, že je to jedno, jestli ženy nebo muži. Sama upřednostňuji v politice spíš muže, výkony žen-političek za poslední roky nejsou vůbec oslnivé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, že se to snažila omluvit, ale prostě vyznělo to tak, jak vyznělo... a to se snažím být k novým ministrům také, řekněme, vstřícná... než se zaběhnou. Pokud jde o ženy v politice, ano, ale žádné povinné kvóty a - jak jsem psala v článku - pokud jsou opravdu přínosem (bohužel moc takových tam momentálně nevidím).
      J.

      Vymazat
    2. Já bych tu "vstřícnost, než se zaběhnou" omezila na úkony v úřadu, že se potřebuje seznámit se stavem věci, personálem, palčivými problémy, musí si stanovit priority mezi prioritami ty nejprioritnější ..... ale takového výlevy se mi nějak nechce zařadit pod onu "vstřícnost". Tam bývám tak nějak hodně striktní.

      I.

      Vymazat
    3. Tak mne to zde inspirovalo a napsala jsem o tom také.
      Díky za zamyšlení!

      Vymazat
    4. Ivano, já tu vstřícnost myslím podobně jako ty, kdybych ji vztahovala na konkrétní vyjádření, nepsala bych o něm ;-)

      Vymazat
    5. Christabel, jsem ráda, že jsem inspirací :-)

      Vymazat