úterý 22. července 2014

ROBERT HARRIS - INDEX HRŮZY (RECENZE)

Už před poměrně dlouhou dobou jsem redigovala překlad knížky, která se celá odehrávala ve světě burzovních makléřů a pochopení děje skutečně stálo na pochopení průběhu finančních transakcích... kniha nebyla špatná, ale dala mi zabrat, ekonom nejsem, burzu nijak nesleduji, takže redakce byla spíš dřina než potěšení. Dlouhou dobu jsem se pak knihám s podobnou tématikou vyhýbala... jako redaktorka i jako čtenářka.
Když se mi nyní naskytla možnost přečíst si a napsat recenzi ke knize Index hrůzy od Roberta Harrise moc jsem neváhala... podobné prostředí, i když tentokrát ne přímo burza sama, ale hedžový fond, jeho spravování a algoritmy vyvinuté k tomu, aby klienti fondu vydělávali víc a víc a víc... To všechno zabalené do lákavé formy psychothrilleru. Po dlouhé době... proč ne?
Začátek knihy člověka rychle pohltí. Doktor Alexander Hoffmann, excentrický fyzik, který dříve pracoval ve výzkumném středisku CERN (ano, v tom, kterým se v Andělech a démonech proháněl i Robert Langdon), aby se později vrhl na vytváření algoritmů generujících peníze a ještě více peněz, dostane od neznámého dárce první vydání knihy Charlese Darwina „Výraz emocí u člověka a zvířat“.
Hoffmann netuší, kdo a proč mu knihu poslal, má ale pocit, že neznámý dárce chce, aby se obzvlášť soustředil na jednu konkrétní emoci... na strach... Zvláštní, protože s faktorem strachu pracuje a počítá i Hoffmannův nejnovější algoritmus... Ještě té samé noci vnikne do Hoffmannova domu neznámý vetřelec, překoná bez problémů veškerá bezpečnostní opatření a fyzik i jeho žena jen zázrakem uniknou smrti...
Vše se postupně zamotává, čím dál tím víc se zdá, že všechno podivné, co se okolo Hoffmanna děje, je jeho vlastní práce. Navíc se zdánlivě splaší i nový systém. Ohrožuje zabezpečení, které je pro všechny hedžové fondy zcela zásadní, protože omezuje rizika... přesto ale firma vydělává stále víc a víc peněz a navíc zcela závratnou rychlostí...
Čím víc ale děj postupuje, tím víc se rozpíjí a rozkližuje, ze zpočátku působivého psychothrilleru se postupně stává nijak novátorský thriller s obehranými situacemi (např. dřívější utajované psychické problémy hlavního hrdiny) s prvky sci-fi (cosi kdesi dál funguje a zůstává tak pootevřená možnost, že by jednou možná přece jen mohlo dojít ke všem těm dramatickým situacím spojeným se světovými burzami, které jsou v knize naznačeny, ale nedospějí až do možných kritických stádií).
To samé, co se stane s dějem, se přihodí i postavám. Najednou nepřekvapují. Vědec je přesně tak excentrický, jak se očekává. Bohatý finančník má peníze rád přesně v oné odhadnutelné míře. Policista naopak nemá bohaté lidi příliš v lásce. A vědcova manželka sice miluje svého podivínského muže, ale současně postrádá život, kdy nebyli tak bohatí, ale snad si bývali bližší... Říkat více by už ale znamenalo začít prozrazovat to, co na knize přece jen může překvapit.
Zatímco u knihy, kterou jsem kdysi redigovala, mne příval ekonomických termínů a procesů spíš odrazoval, tady mne naopak exkurze do světa vysokých financí, do světa obchodování s akciemi, zaujala. Nejspíš proto, že tou autor čtenáře nezahltí, ale naopak s ním čtenáře poměrně jednoduchým a přehledným způsobem seznámí. A nejen s jeho fungováním, ale i s jeho riziky a záludnostmi, které by se v krajním případě mohly obrátit i proti společnosti jako takové.
Index hrůzy nepatří mezi knihy, které by mě osobně nadchly, ale nepochybuji, že svoje čtenáře a příznivce si najde. Jako oddechové čtení na prázdniny či dovolenou se ostatně docela dobře hodí, obzvlášť pokud čtenář neočekává víc než mu bude nabídnuto.

Knihu Index hrůzy vydalo nakladatelství Kniha Zlín.

Zdroj fotografie: knihazlin.cz