sobota 1. listopadu 2014

JOHN FOWLES - SBĚRATEL (Recenze)

Sonda do duše únosce i do duše jeho oběti. Jistě nejde o téma, které by se v literatuře objevovalo poprvé. Podstatné je, jak dobře a jak poutavě je zpracované. John Fowles si toto téma zvolil pro svoji prvotinu s názvem Sběratel. Inspirací mu byla zpráva v novinách o únosu dívky, kterou její věznitel ukrýval v protileteckém krytu v Londýně.
Fowlesův hlavní hrdina, Frederick Clegg, vyhraje v loterii sumu natolik vysokou, aby mohl opustit své dosavadní pracovní místo. A potom se už pouze a jedině věnovat své zajatkyni. Tou je studentka výtvarného umění Miranda. Od úplného začátku je sám motiv toho, že rukojmí intelektuálně výrazně převyšuje svého únosce, velice zajímavý. Ve finále ale tragickému závěru zabránit nedokáže.
Kniha je rozdělena do tří částí. V první části sledujeme příběh očima Fredericka Clegga. Očima, které vnímají svět výrazně pokřiveně. Očima člověka, který ve své pokřivenosti nechápe, že svoji touhu po vztahu a manželství nemůže naplnit uvězněním jiné bytosti, znásilněním její svobody. Okleštěný jazyk a jednoduché věty jen podtrhují představu prosťáčka, který ovšem není jen tím, ale právě a především psychicky narušeným člověkem.
Ve druhé části knihy sledujeme příběh očima Mirandy. Očima člověka, který svého věznitele intelektuálně výrazně převyšuje. Miranda svůj příběh vypráví prostřednictvím deníku, takže máme možnost nahlédnout i do jejího života před únosem a postupně poznávat chytrou, osobitou ženu, která sleduje jediný cíl – jak se dostat na svobodu. Navzdory situaci, v které se nachází, nejde ale o Mirandě říct, že by byla zcela a výlučně sympatickým člověkem.
Třetí část je samotný závěr celého příběhu. Konec je mrazivý, což člověk u tohoto druhu knih tak trochu očekává, současně je ale velmi překvapivý, což se ne vždy podaří. Více prozrazovat nebudu, právě kvůli momentu překvapení.

Kniha jako celek se mi líbila velice. Nejen po stránce příběhové, ale i po stránce jazykové, kterou autor skvěle odlišil své dva hlavní hrdiny. V Mirandině části se rytmus možná maličko zpomalil, ale celkově silné momenty převažují. Rozhodně se jedná o knihu, kterou čtenář neodloží, ale s napětím ji dočte až do samotného konce.
Knihu vydalo nakladatelství Kniha Zlín.