neděle 18. ledna 2015

HÅKAN ÖSTLUNDH - TEROR - RECENZE

Håkan Östlundh je dalším z dlouhé řady severských autorů, které lze najít v českých knihkupectvích. Östlundh je původem ze Švédska, vystudoval politologii, ale vždycky toužil stát se spisovatelem. To se mu podařilo v míře vrchovaté a jeho série kriminálních románů s ústřední postavou inspektora Bromana patří mezi nejúspěšnější nejen ve Švédsku, ale v mnoha dalších zemích.
     Děj knihy Teror, třetí knihy zmiňované série, se odehrává na ostrově Gotland. Pro ty, kdo sledují severskou krimi pozorněji, může být zajímavý už sám tento fakt – nabízí totiž srovnání s autorkou Mari Jungstedtovou, jejíž detektivky se odehrávají tamtéž. Přesto je to vždy trochu jiný Gotland. V podání Mari Jungstedtové je to – i přes často bizarní zločiny, které se v knihách odehrávají – příjemné letovisko s vesměs příjemnými a otevřenými lidmi, kteří turisty, švédské i cizince, na svém teritoriu vítají. Östlundhův Gotland je temnější, uzavřenější, nejeden starousedlík by naopak vítal, kdyby „jeho“ ostrov zůstal jakousi oázou nedotčenou děním na pevnině nebo snad dokonce v jiných zemích a částech světa.
     Příběh začíná nálezem mrtvol mladého páru. Oba mrtví mají sice švédské občanství, ale původem jsou z Egypta. Navíc je brzo zřejmé, že na místě se nacházel někdo další a zůstal tu po něm egyptský pas... měl dotyčný jen smůlu, že byl ve špatnou chvíli na špatném místě nebo jde o pachatele, který na útěku udělal chybu?
     Pro mnohé je od začátku jasné, že se jedná o rasisticky motivovanou vraždu. A gotlandské společenství se začíná dělit, vycházejí najevo názory a postoje, které by si ještě před několika málo dny jen stěží někdo připustil... Téma terorismu na malém Gotlandu, téma toho, koho přijmout a kdo je pro mnohé nepřijatelný... Situace se ale nakonec vyvíjí překvapivě i pro ty, nebo právě pro ty, kdo měli od začátku ty nejvyhrocenější názory a nejjednoznačnější postoje...
     Souběžně s detektivním příběhem se odvíjí i osobní příběh inspektora Bromana, který řeší velkou rodinnou krizi. I on musí přehodnocovat své postoje, názory a přístup k lidem... v jeho případě k těm nejbližším z nejbližších.
     Překvapivé rozuzlení nutně vede čtenáře k zamyšlení nad tím, jak je snadné – a obzvlášť v dnešním světě – dostat nálepku a jak těžké je, zbavit se jí. Jak snadné je, aby se z běžného občana stal podezřelý z těch nejtěžších zločinů. Jak naopak skutečné zlo může jen dlouho bublat pod povrchem, aniž by bylo včas rozpoznáno.
     Knihu vydalo nakladatelství Baronet v roce 2014 a zakoupit je ji možné na Knihcentru, kterému tímto děkuji za recenzní výtisk.

Hodnocení: ★★★★

Zdroj fotografie: knihcentrum.cz