neděle 18. ledna 2015

LEIF DAVIDSEN - NÁHODNÁ SMRT PATRIARCHY - RECENZE

Leif Davidsen je dánský spisovatel a novinář. Po studiu žurnalistiky krátce působil ve Španělsku, ale postupem se času se specializoval především na Rusko. V letech 1984 až 1988 působil v SSSR jako zahraniční korespondent pro Dánský rozhlas. Poté cestoval po nejrůznějších zemích světa, aby se po návratu do rodného Dánska a stal se šéfredaktorem zahraničního rozhlasového zpravodajství zaměřeného na oblast Ruska a východní a střední Evropy.
     Své zkušenosti do dnešního dne zúročil v jedenácti špionážních thrillerech, dvou povídkových sbírkách a jednom cestopisu.
     Kniha Náhodná smrt patriarchy v sobě spojuje motivy krimi, špionáže, thrilleru i klasické detektivky. A od první věty autor nezapře své novinářské kořeny – přesné popisy prostředí i zajímavá sonda do života jak ruské, tak dánské společnosti jsou velmi výrazným rysem celého vyprávění.
     Příběh vypráví v první osobě Adam Lassen. Adam v Dánsku patří mezi celebrity. Je meteorolog, který se ale z pořadu o počasí vypracoval až k jakési vlastní reality show o globálním oteplování. Tu natáčí v Grónsku a z prvních stránek knihy je jasné, že v danou chvíli ho zajímá jediné – udržet se na vlně úspěchu, který mu přináší popularitu, zájem krásných žen a poměrně slušný životní standard.
     Všechno se ale změní ve chvíli, kdy se Adam, který je poloviční Rus, dozvídá, že v Moskvě zabili jeho bratra-dvojče, Gabriela... Adam se vrací do Dánska a spolu s matkou, která kdysi kvůli Adamovu otci z Ruska odešla, aby se už nikdy nevrátila, odlétají do Moskvy. Podle prvních zpráv Gabriel přišel o život při náhodném přepadení... Adam ale velmi rychle začíná mít podezření, že všechno bylo úplně jinak. Dostává se do role amatérského detektiva a při pátrání po příčinách smrti svého bratra se dozvídá i celý příběh svých rodičů...
     Po pomalejším rozjezdu kniha nabírá velmi příjemný spád a rytmus, z kterých už až do konce nevypadne. Napínavý příběh navíc ozvláštňuje i autorova hluboká znalost ruské reality a jeho schopnost věci krátce a výstižně popsat a pojmenovat... a to i tehdy, když jde o popisy a pojmenování, která nejsou nijak lichotivá.
     V Čechách zatím Leif Davidsen stojí maličko ve stínu Jo Nesbøa, Monse Kalentoffta nebo Åsy Larssonové, když ale knihu Náhodná smrt patriarchy uvidíte v knihkupectví, neváhejte... rozhodně stojí za přečtení.

Hodnocení: ★★★★

Knihu vydalo nakladatelství Kniha Zlín.

Recenzní výtisk poskytlo: www.knihcentrum.cz