pondělí 16. února 2015

JITKA SVĚTNIČKOVÁ - RUBÍNY Z PEKLA - RECENZE

Až překvapivě často se setkávám s názorem, že knihy pro teenagery jsou „něco míň“ než „velká literatura“ pro dospělé. Upřímně s tímto názorem nesouhlasím. Stejně jako v každé jiné literární oblasti i zde se samozřejmě najdou díla, u kterých člověk jen těžko hledá důvody, proč se kdokoli rozhodl je vydat. Stejně jako v každé jiné literární oblasti i zde se samozřejmě najdou díla, která se stávají literárními stálicemi a mnozí si v nich rádi zalistují i tehdy, kdy už dávno teenagery nejsou – prostě proto, že i tak jim mají co říct. Za všechny např. Iva Hercíková a jejích Pět holek na krku nebo Karin Michaelisová a Bibi (je jich samozřejmě mnohem a mnohem víc, jak v českých literárních vodách, tak v cizině. Literatura pro mládež je navíc jakýmsi pomyslným mostem k té pro dospělé – a čím více kvalitních knih v této oblasti, tím pravděpodobněji mladí čtenáři onen most přejdou a zůstanou čtení věrní i v dospělosti.
Díky internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM se mi dostala do rukou recenzní kniha RUBÍNY Z PEKLA (vydalo nakladatelství E-knihy jedou) od autorky Jitky Světničkové, autorky, která se věnuje poezii a v posledních letech také próze. Próze, která má jednoho společného jmenovatele – tajemno.
Tajemno dýchne na čtenáře Rubíny z pekla hned od prvních stránek a autorka ho velmi dobře dávkuje až do samotného konce. Tak aniž by prozradila víc, než je potřeba a současně nechala čtenáři drobné stopy a náznaky, aby mohl sám spřádat své vlastní teorie, co se za vším tajemným a nebezpečným děním skrývá.
Hlavními hrdinkami knížky jsou dvě sedmnáctileté kamarádky. Eliška Vernerová, která před rokem za tragických okolností ztratila maminku a Lída, která má sice rodiče oba, ale nejlépe si rozumí se svojí babičkou, která na ni má dostatek času. Nejprve se zdá, že největší starostí obou děvčat budou první lásky, ale netrvá dlouho a Lída zjistí, že v domě její babičky se dějí podivné věci. Když chce od babičky vysvětlení, dostane se jí jen vyhýbavých odpovědí... a tak přijde na řadu pátrání na vlastní pěst. A překvapivá zjištění kdo a proč má s tajemnými událostmi co společného... Obzvlášť když kořeny všeho zla, které okolo nich začíná žít svým vlastním životem, jsou daleko v minulosti...
Nemám ráda příběhy, kde nadpřirozené síly fungují jen proto, aby fungovaly. V Rubínech z pekla má ale všechno svoji nepopiratelnou logiku a čtenář se ochotně nechá vtáhnout do děje... a je zvědavý, co bude dál. Knížka navíc potěší i hezkou češtinou (kromě několika drobností, jako je lehké nadužívání některých slov nebo slovních spojení, ty ale jdou spíš na vrub redaktora/redaktorky, který by měl autorce pomoci tyto drobnosti eliminovat).
Nevím, jestli Rubíny z pekla budou součástí knihovniček teenagerů ještě po desetiletích, v tuto chvíli je to ale rozhodně knížka, která za přečtení stojí. I proto, že nestaví jen a jen na tajemnu, ale také na dobře vykreslených charakterech jednotlivých hrdinů.  A ke čtení ji doporučuji o to radši, že nejde o knížku překladovou, ale „místní“ J.

Moje hodnocení: ★★★★

Zdroj fotografie: KNIHCENTRUM.cz