čtvrtek 19. února 2015

JOHN FOWLES - FRANCOUZOVA MILENKA - RECENZE

John Fowles se narodil v roce 1926 a je jedním z čelních představitelů anglické postmoderní literatury. Že jeho postavení v literárním světě bude výjimečné, potvrdil už jeho první román Sběratel. Poprvé se zde objevil autor, který dokázal čtenáře vtáhnout do díla takovou silou, že se stávali doslova jeho součástí.
John Fowles samozřejmě není neznámý ani u nás, většina jeho děl byla přeložena do češtiny. Francouzovu milenku navíc zcela jistě mnozí viděli ve filmové adaptaci s Meryl Streepovou a Jeremy Ironsem v hlavních rolích (režie: Karel Reisz, Velká Británie 1981). Jen pro zajímavost – Karel Reisz byl režisér českého původu, narodil se roku 1926 a ve Velké Británii žil od svých třinácti let.
Zdroj fotografie: knihazlin.cz

Děj románu se odehrává po roce 1867, tedy v době, kdy už viktoriánská éra má své zlaté vrcholné časy za sebou. Přesto se ale hlavní hrdina, Charles Smithson, jako vyznavač moderních názorů staví mimo všechny hlavní proudy, které vládnou vysoké anglické společnosti, do které patří.
Všem odvážným názorům navzdory – Charles například souhlasí s Darwinovou teorií evoluce – se zdá, že život tohoto mladého, asi tak třicetiletého muže je vlastně stejně tak přesně a neměnně nalinkovaný jako životy mnoha jeho souputníků. Má se oženit s bohatou dědičkou Ernestinou a jednou řídit nákupní impérium jejího otce. Jenže Charles shledává Ernestinina otce i ji samotnou nudnými... A čím blíže poznává tajemnou Sarah Woodruffovou, tím je s vizí své budoucnosti nespokojenější... a nespokojenost a okouzlení Sarah ho vedou ke kroku, který se rovná společenskému znemožnění se... zruší ohlášené zasnoubení s Ernestinou...
Příběh sám o sobě je zajímavý a poutavý, ale osobně mne asi ještě víc zaujala forma vyprávění. Forma, kdy John Fowles chvílemi vypráví s časovým odstupem mnoha desetiletí, kdy sám autor vstupuje do příběhu dokonce jako jedna z postava (jedná se o úsek velmi krátký, ale rozhodně jde o velmi zajímavý vypravěčský přístup.
Pro čtenáře může být alespoň zpočátku lehce matoucí přeskakování v časových rovinách, ale myslím, že jde o něco, na co si lze rychle zvyknout. Stejně rušivě mohou v první chvíli působit autorovy komentáře k chování postav. Když si na ně ale čtenář zvykne, ocení je jako velmi ozvláštňující vypravěčský prvek. A v neposlední řadě – kromě již zmiňovaného vykreslení postav – jsem ocenila i zachycení doby, toho, co se dělo nejen na povrchu, ale i pod povrchem společnosti, kterou dnes označujeme slovem viktoriánská.
Kniha vyjde v nakladatelství Kniha Zlín.
Moje hodnocení: ★★★★★

Zdroj fotografie: knihazlin.cz