pondělí 8. června 2015

JO NESBØ – KREV NA SNĚHU - RECENZE

Po dlouhé řadě příběhů s Harry Holem v hlavní roli jsem byla na neholeovskou knihu od Joa Nesbøa víc než zvědavá. Zatímco jsem četla – knížka není dlouhá, ale z různých důvodů mi tentokrát čtení zabralo času poněkud více – už se mi dostávaly do rukou první recenze od dalších blogerů. Vesměs nadšené a chválou hýřící.

Pokud jde o mne, knihu Krev na sněhu jsem si přečetla s chutí, nenudila jsem se, ale rozhodně ve mně nezanechala pocit, že jsem právě přečetla něco zcela výjimečného. Ostatně postava zabijáka, nájemného vraha, který současně vzbuzuje i lidské sympatie, ničím novým v literatuře (a ani ve filmu) není. Stejně jako postavy zlodějů či podvodníků, kterým čtenář (divák) drží palce místo toho, aby si přál jejich zatčení.
Hlavní hrdina knihy, Olav Johansen, je právě oním zabijákem s lidskou tváří. Svoji „práci“ dělá víceméně proto, že se k ničemu jinému nehodí... i když my, čtenáři, záhy pochopíme, že má i jiné kvality. Například cit, který chová k prostitutce, vlastně bývalé prostitutce, Marii. Nebo zájem o přírodu či lásku ke knihám, k příběhům, k jejich čtení i vymýšlení. Jeho zdánlivě jednoduchý život se zkomplikuje ve chvíli, kdy dostane novou zakázku – zabít nevěrnou ženu svého šéfa. Ať udělá cokoli, bude už napořád tím, kdo ví příliš a tím také – dříve či později – cílem k odstranění...
Ve chvíli, kdy Olav udělá důležité rozhodnutí... pro mne kniha ztratila na napínavosti a stala se do značné míry předvídatelnou. Ne snad až do té míry, že bych přesně uhodla konec, ale celkem mě zklamalo, že jsem se dostala poměrně blízko. I u krátké detektivky (a je jedno, jestli se odehrává v Oslu sedmdesátých let minulého století nebo v Oslu století jedenadvacátého) očekávám, že nebude ve většině směrů předvídatelná.
Nesbø je samozřejmě stále skvělý vypravěč, ale i tady maličko předvídatelný, svůj styl prostě nezapře a je úplně jedno, jestli vypráví ve třetí nebo v první osobě. Čtenář – nebo tedy v tomto případě já – už předem očekává jistou dávku faktografických údajů, emotivní popisy Osla, tu správnou dávku „divnosti“ u hlavního hrdiny a vlastně u většiny figur, které se stránkami knihy mihnou.
Když jsem knihu poprvé brala do ruky, vůbec jsem se nebála, co bude bez Harryho. Těšila jsem se na to. Čekala jsem ale ještě jinačího Nesbøa než toho, který se v Krvi na sněhu předvedl. Vůbec to ale neznamená, že po pokračování Krve na sněhu nesáhnu. Naopak – a budu ještě zvědavější, jestli se z další knihy vyloupne Nesbø ještě odlišnější.
Vydalo: nakladatelství Kniha Zlín

Hodnocení: ★★★