STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...

STRÁNKY KNIŽNÍ SÉRIE MEČ A...
Informace o knížkách

úterý 2. června 2015

MARC CHAGALL - MA VIE - MŮJ ŽIVOT - RECENZE


Vždycky jsem měla ráda obrazy Marca Chagalla. Seznámil mě s nimi (ostatně jako s většinou toho, co souvisí s výtvarným uměním) můj dědeček. Prohlížet si je pro nás bylo jako otevírat bránu do světa fantazie – každý jsme v nich viděli něco svého, čím nám byly blízké, o čem nás nutily snít...
Postupem času jsem se začala zajímat víc i o malířův život, o vlivy, které jeho tvorbu formovaly. Všechno byly klasické životopisy – narodil se, zemřel, žil zde a zde, cestoval tam a tam, vliv na něm měli ti a ti, tvůrčí období... Vždy tedy pohled někoho třetího na malířovu osobnost a dílo.
Stále víc mě ale zajímaly malířovy vlastní myšlenky. Jeho pohled na jeho vlastní život. Proč maloval tak, jak maloval? Co si myslel o lidech okolo sebe? Jaké byly jeho vztahy s nimi? Co cítil k místům, na kterých kdy žil? Co považoval za své největší životní výhry i prohry?
Zatímco autobiografie a vzpomínky mnohých jiných malířů se ke mně dostávaly poměrně rychle, právě na tu Chagallovu jsem si počkala docela dlouho. O to víc jsem si ji ale užila.
Chagallova autobiografie MA VIE - Můj život zachycuje malířovo dětství a mládí a končí, když je autorovi třicet pět let. Čtenář tak nejprve poznává židovské ghetto v běloruském Vitebsku, které vidí očima malého chlapce. Právě tak vnímá i postavy dospělých z nejbližší rodiny i vzdálenějších, které jeho život v té době ovlivňovaly a formovaly. A nemůže necítit i velmi ranou Chagallovu touhu jít svou vlastní cestou, která následně vede daleko od rodného ghetta... do Petrohradu, do Moskvy, do Paříže... Má možnost vidět krůček po krůčku cestu od žáka základní školy až po známého umělce.
Své paměti Chagall dopsal v roce 1922 v Moskvě, v době, kdy opět žil v Rusku, dočasně ovlivněný porevolučním nadšením z komunismu. Nikdy se ale nedokázal sžít s novou dobou a ideologií skutečně zcela. Nerozuměl si ani s ostatními umělci bezvýhradně přesvědčenými o nové pravdě. Po dopsání knihy se tedy Chagall vrací do Paříže, kde už zůstává až do své smrti.
Kniha je psaná velmi poetickým jazykem, stejně poetickým jako Chagallovy obrazy. Po jejím přečtení je i pohled na ně zase nový, jiný, barvitější a už proto kniha vydaná v KNIHCENTRUM.cz určitě za přečtení stojí.

Hodnocení: ★★★★



Žádné komentáře:

Okomentovat