úterý 2. června 2015

STANISLAV ČEŠKA - SMRT EXPREMIÉRKY - RECENZE

Když se mi díky KNIHCENTRUM.cz naskytla příležitost recenzovat původní českou detektivku, ráda jsem po ní sáhla. Poslední dobou jsem měla štěstí především na severskou, ale i německou a americkou tvorbu, takže možnost srovnání byla lákavá. Titul Smrt expremiérky (Stanislav Češka) v sobě navíc skrýval příslib, že by mohlo jít o detektivně-politický thriller, který v posledních letech tak proslavili například Nelson DeMille nebo Kristina Ohlssonová.
Soukromý detektiv Stanislav Berka je na svatbě svého kamaráda a bývalého kolegy, majora Motla, v malé jihomoravské vesnici Hrádek. Všechno je sluncem zalité, kamarád, který si bere krásnou doktorku Kateřinu „Káču“ Houdkovou (coby forenzní patoložka je taktéž nejen spolupracovnicí, ale i kamarádku  hostů, kteří většinou patří k brněnské kriminálce), září štěstím, jídlo i pití jsou skvělé... Co víc si přát? Nejspíš jen to, aby nezazvonil telefon a neohlásila se práce.
Přesně to se samozřejmě stane. Telefony detektiva Berky, majora Motla a patoložky Kateřiny se rozezvoní téměř současně. Oficiální i neoficiální vyšetřovací složky jsou nasazeny na stejný případ – na vraždu bývalé premiérky Karly Moučkové a ředitele jejího kabinetu Jáchyma Malého...
Celý další odvyprávěný příběh je pak opravdu pouze nenáročnou detektivkou, která nepřekvapí, ale ani neurazí. Na nedělní odpoledne, kdy nemá člověk nic lepšího na práci a chce si odpočinout, naprosto vyhovující.
Přesto jsem Smrt expremiérky málem nedočetla. Důvod? Pro mne téměř nestravitelný jazyk i forma. Úvod, v kterém Stanislav Češka představuje svého hrdinu a připomíná jeho předchozí případy, je úmorně dlouhý. Naprosto chápu, že v je-li kniha částí série, je potřeba minulost připomínat kvůli návaznostem. Dělá to Nesbo, Kepler, Ohlssonová... prostě každý, komu hlavní hrdina prochází napříč všemi romány...
Většinou ale volí formu drobných připomínek, krátkých flashbacků, ale nikdy podrobný souhrnný přehled, který nemá se současným případem vlastně nic společného. A body, které má, by šly snadno připomenout v průběhu nového příběhu.
Druhým důvodem byl použitelný jazyk. Naprosto nevyvážený a skákající od archaismů, které by slušely Boženě Němcové nebo Aloisu Jiráskovi, k moderní češtině. Stejnou medvědí službu knížce prokazují i opakované popisy (postav i pocitů) a úporná snaha tu o vtip, tu o pokus o kritiku současného stavu společnosti. Mimochodem právě odraz dnešní politické i sociální situace jsem od knížky s tímto titulkem očekávala, ovšem jako přirozenou součást děje a ne ve formě mentorování od hlavního hrdiny.
Za mě tedy tentokrát dvě hvězdičky a trocha lítosti, že autor nevyužil možnost napsat opravdu napínavou detektivku ze současnosti, která by čtenáře udržela v napětí od první do poslední stránky.

Hodnocení: ★★