pátek 16. října 2015

JO NESBO - SYN - RECENZE

Pomsta v literatuře vždycky – nebo téměř vždycky – funguje na jedničku. Dovolí, aby na povrch vypluly ty nejtemnější i nejsvětlejší stránky mstitele a často i těch, které má na „mušce“, a kteří ve snaze vyhnout se svému osudu odkryjí karty stejně on sám.
Mstitelem je v novém knize „Syn“ od Jo Nesboa syn policisty, o kterém se všichni domnívají, že v policejním sboru působil jako „levák“. Když tato skutečnost vyšla před dlouhými dvanácti lety najevo, změnila život policistovu synovi. A stála za jeho cestou do vězeňské cely. Nyní nové, naprosto převratné informace, stojí za synovou cestou z cely ven, za cestou za pomstou. Cesta je to plná ostrých zatáček a zvratů a na jejím konci – tak jak už to ostatně u Nesboových knih bývá – velké překvapení.
Dalšími výraznými postavami knihy jsou stárnoucí detektiv Šimon Kéfas, pronásledovaný svými démony, novicka v týmu kriminalistů, která naopak stojí na počátku své kariéry, Kari, která se teprve učí o čem život detektiva je. Nechybí ani ženy-andělé, ženy, které jen svou pouhou přítomností probouzejí v mužích, kteří jsou jim nablízku, jejich lepší já...Dále pak zkorumpovaný náměstek ředitele věznice Staten i šéfové a členové drogových gangů pohybujících se po ulicích a zapadlých zákoutích Osla...
Kdo přečetl všechny – nebo alespoň některé – z knih Jo Nesboa, bude mít pocit, že všechny tyto postavy zná, že už se s nimi určitě někde potkal. Ano, potkal. V každé z předchozích autorových knih. Nesboovy postavy jsou typy. Typy, které zůstávají ve své podstatě stejné, jen se nacházejí v nových situacích, okolnosti, které je ovlivňují se mění, ale prototyp detektiva a zločince, toho, kdo stojí na straně „dobra“ a toho, kdo stojí na straně „zla“, zůstávají více méně neměnné. Přesto jsou v oněch nových kulisách a příbězích vždy natolik zajímavý, že i přes onen pocit „již čteného“, čtenář vždy a znovu bezpečně dopluje až na poslední stranu knihy.
Syn vychází v nakladatelství Kniha Zlín 15.10.2015.

★★★