úterý 10. listopadu 2015

NOAH CHARNEY - UMĚNÍ FALZIFIKACE - RECENZE

Snad téměř každý byl někdy v muzeu, v galerii, na výstavě... Těšil se pohledem na proslulá díla slavných malířů, v katalogu si četl o tom, kdy a jak vznikala. Málokdo si asi v tu chvíli položil otázku, jestli opravdu všechno, co vidí jsou originály, jestli se nevloudila kopie, padělek... Koho tato otázka napadla, neměl by si nechat ujít knihu Noaha Charneye „Umění falzifikace“, která vyšla v nakladatelství Kniha Zlín.

Hned v úvodu autor vysvětluje základní pojmy, jako rozdíl mezi padělkem a podvrhem, se kterými následně na celé ploše knihy pracuje. Kniha je poměrně obsáhlá a kromě zajímavých příběhů z velmi staré i nejnovější historie padělatelství se autor věnuje i motivacím, které padělatele k této činnosti vedou. I těch je rozhodně rozmanitá škála od zisku až po „vtípky“, kdy autor padělku např. přidá do klasického díla motivy, které naprosto neodpovídají době vzniku obrazu a čekají, kdy budou odhaleni... Zajímavé je i to, že odhalení padělatelé se často stávali a stávají jakýmisi VIP osobnostmi, které o své „dráze padělete“ píší knihy... a budili a budí nemalý zájem veřejnosti.
Zajímavé je i to, že autor se nevěnuje pouze obrazům, které při slově padělek „naskočí“ automaticky asi většině lidí, ale i sochám, vínu... a dokonce i kostem... Pro mnohé bude asi překvapením, kolik relikvií, kůstek svatých, nebylo ničím jiným než zvířecí kostičkou...
Samozřejmě padělatelé, kteří mohou vzbudit zájem veřejnosti, se rozhodně nestávají VIP osobnostmi pro samotné umělce. Knihu tak otvírá prohlášení Albrechta Dürera, který jako jeden z prvních požadoval pro padělatele tvrdé tresty... Ovšem na druhé břehu pomyslné řeky stojí třeba Salvator Dalí, umělec schopný podepsat prázdné listy papíru, aniž by se staral o to, že grafika či malba, které se na bílou plochu dostanou později, vůbec nebudou jeho dílem.
Umění falzifikace je kniha, která rozhodně zaujme, zodpoví mnoho otázek a mnoho dalších jen nastíní či pootevře. Je to kniha, která rozhodně není určena jen pro čtenáře, kteří se perfektně orientují v historii umění... určitě ale může přivést k hlubšímu zájmu o ně.

★★★★★

Zdroj fotografie: Kniha Zlín