pátek 22. ledna 2016

JENS LAPIDUS - POUZE PRO VIP - RECENZE

Jens Lapidus v příběhu únosu mladého muže z bohaté rodiny Pouze pro VIP, který vychází v nakladatelství Kniha Zlín svádí dohromady dva zcela protichůdné hrdiny. Teddyho, který právě po osmi letech opustil vězení, potřebuje práci, peníze a hlavně skoncovat s minulostí, a Emelie, mladou a ambiciózní právničku, která kariérnímu úspěchu podřizuje celý život. Od obchodního práva se ale Emelie najednou musí přeorientovat na zmizení Philipa Schaleho, mladého představitele stockholmské smetánky, oněch VIP, kteří mají všechno povolené. Z právničky se stává amatérský detektiv a novou roli jí neusnadňuje ani Teddy, který hodlá pracovat podle svých vlastních pravidel.

Kniha se rozjíždí poměrně dlouho, celkově by jí z mého hlediska jen prospělo trochu méně popisů a trochu více jasnější akce. V rámci pátrání po Philipovi se totiž prolíná více a velmi různorodých motivů a čtenář si musí neustále připomínat, kdo je kdo a proč asi vlastně dělá to, co zrovna dělá. U některých tak nějak tuší spojitost, ale rozuzlení přijde v samém závěru... přitom drobný náznak, podnět, který by donutil čtenáře zamýšlet se nad tím, proč je oním vyvoleným právě Teddy (kromě toho, že byl kriminálník a zná praktiky dalších kriminálníků), o kterém čtenáři nikdo nechce prozradit, proč vlastně seděl. Navíc zrovna tohle autor nechce prozradit tak strašně urputně, až to budí možná větší pozornost než by bylo žádoucí.
Lapidusova kniha vyvážená, plyne příjemně, ale to je právě podle mne její základní problém, že plyne vlastně natolik poklidně (i když scény zajatce a jeho únosců dramatické jsou), že nikdy čtenáře nevtáhne natolik do děje, jak by autor asi rád. Vlastně ani konec není nakonec tak překvapivý, jak by možná měl být, téma proč se nabízí od začátku, takže nakonec vlastně nejvíc překvapí, jak přesně to bylo s Teddym a jeho pobytem ve vězení.
Jens Lapidus má velkou konkurenci v mnoha skvělých autorech severské krimi a thrillerů. Rozhodně se nedá říct, že by propadl, ale během čtení jsem neměla ani pocit, že by některého z autorů, které jsem již měla možnost číst, zastínil. Jako odpočinkové čtení ale nezklame.

Kniha Zlín, 18.12.2015

★★★